پک فود استارتاپی موفق از شهری دور

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Print Friendly, PDF & Email

اخیراً استارتاپ های زیادی در سرتاسر ایران شکل گرفته اند. فارغ از موفق بودن یا نبودن آن ها فضایی خوب در اکوسیستم غیر فعال چند سال گذشته ایران شکل گرفته است. همه این‌ها بخاطر فضاسازی هایی است که برگزارکننده های استارتاپ ویکند ها و دوره های کارافرینی و از این قبیل برنامه‌ها ایجاد کرده اند. خوشبختانه جوانانی داریم که از هیچ همه چیز ساخته‌اند و همه‌اش تنها با همت خودشان صورت گرفته است.


هرچه که از تهران دورتر و دورتر شوید طبیعتاً این موضوعات کمرنگ تر می شوند. چراکه مشکلاتی همچون عدم دسترسی به امکانات موجود در فضای پایتخت – نبود افرادی با تجربه کاری در این حوزه ها (بخصوص حوزه کسب و کار های اینترنتی) و دیگر عوامل موجود باعث شکست یا کند شدن بسیاری از این تیم های تازه کار و کم تجربه شده است. تیم هایی هم که توانستند در فضای کسب و کار خود بمانند و رشد کنند پس از مدتی به پوست کلفتی رسیدند.


خوشبختانه تیم های زیادی در سرتاسر ایران داریم که درحال پافشاری بر روی رشد کسب و کار خود هستند. خیلی‌ها هم رشدهایی نسبتاً خوب و تاحدودی هم قابل قبول داشته اند. امروز می‌خواهم شما را با یکی از این تیم هایی که توانسته در استارتاپ خود رشد کند و در محدوده سرویس دهی خودش هرچند با سرعتی کم بزرگ و بزرگ‌تر شود و موفق باشد.


پک فود یک سرویس سفارش اینترنتی غذاست که از اواخر سال ۱۳۹۳ کار خود را در شهر اهواز آغاز نمود و در حال حاضر به موفقیت‌های خوبی دست یافته است.


در ادامه به سؤالاتی که از آقای رامین جوی بنیانگذار پک فود پرسیدم می پردازم.

ایده پک فود از کجا شروع شد؟

جرقه راه اندازی چنین سیستمی از اینجا شکل گرفت که یکی از اعضای تیم ما از یک نقطه از اهواز به مکان دیگه ای نقل مکان کرده بود. ظهر بود و هوا گرم و هیچ شماره ای از رستوران‌های اطراف هم نداشت که غذا سفارش بده. با هر دردسری که بود بعد از تماس گرفتن با ۱۱۸ و دوستان تونست یک شماره از یک رستوران پیدا کنه و تماس بگیره برای ناهار. پیک که غذا رو آورد دستگاه کارت خوان رو فراموش کرده بود و دوستم مجبور شد سوار بر موتور پیک به دنبال عابر بانک بره و پول نقد بگیره. اینجا بود که جرقه پک فود خورد.


پک فود یعنی چی؟

پک موجود در اسم پک فود رو از بازی پک من گرفتیم. پک من خیلی شکمو بود و همش باید غذا می‌خورد. ما هم که کارمون با غذا ربط داشت و این اسم رو انتخاب کردیم.


تجربیات شما قبل از رفتن سمت دنیای استارتاپی چه بود؟

ما یک تیم طراحی وب سایت بودیم که پروژه هایی در سطح شهر اهواز داشتیم. بعد از یک مدت که درگیر انجام پروژه هایی برای دیگران بودیم متوجه بی‌فایده بودن و خسته‌کننده بودن این نوع کار کردن شدیم. کم کم کارهای کمتری گرفتیم و تمرکزمون رو بر روی پک فود روز به روز بیشتر کردیم.


چگونه کار خود را شروع کردید؟

پک فود در ابتدا یک مرجع برای معرفی رستوران‌ها/ فست فود ها/ بیرون برهای شهر اهواز بود که مردم میومدن اونجا و نظرات و تجربیات خودشون رو درباره اون مکان ها با بقیه به اشتراک می گذاشتند. ما در ابتدای کار نقشه ای از شهر اهواز طراحی کردیم و شروع به اضافه کردن ۱۰۰ رستوران/ فست فود/ بیرون بر کردیم. توی صفحه هر رستوران اطلاعات مختلفی از جمله شماره تماس رستورانمنوی رستوراننظرات مردم درباره این رستوران و همچنین تعدادی تصویر که کاربرها فرستاده بودن قرار داشت.

بعد از چند ماه فعالیت بخوبی بین مردم شناخته شدیم و با فعالیت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی داشتیم روز به روز بیشتر و بیشتر دیده شدیم.


چه چالش هایی سر راه شما بوده؟

  • متقاعد کردن رستوران‌ها برای همکاری با ما
  • ترغیب مردم به استفاده از سرویس ما
  • نبود بودجه کافی برای شروع و بعدها نگهداری سرویس
  • دوری از محیط کسب و کارهای حوزه آی تی و منتورشیپ
  • بزرگترین مشکل فعلی شما؟

بزرگترین مشکلی که در حال حاضر داریم سرمایه برای رشد کردن هست. اما با ذهن خلاقی که داریم همیشه بهترین نتیجه‌ها رو گرفتیم و این چالش رو هم پشت سر می زاریم.


قصد ورود به تهران رو دارید؟

سعی میکنیم در حال حاضر خودمون رو وارد جنگی که توی تهران به راهه نکنیم. زودفودریحون و چیلیوری درحال جنگیدن هستن و ما دنبال این هستیم که در گام های اول به بازار شهرهای دیگه بغیر از تهران وارد بشیم. زمانی هم که قصد ورود به تهران داشته باشیم با استراتژی و مدل درامدی متفاوتی وارد بازی می شیم.


چطور با رستوران‌ها وارد همکاری شدید؟

در اوایل کار به دلیل بی تجربه بودن در این زمینه نمیدونستیم که واقعاً باید چطور با رستوران‌ها صحبت کنیم تا حاضر به همکاری بشن. به همین دلیل پس از چندبار صحبت کردن با اون ها و معرفی سیستم که موفق نشده بودیم تصمیم گرفتیم سیستم سفارش انلاین رو راه اندازی کنیم. کارمون رو به این صورت شروع کردیم که مردم که از سایت سفارش می دادن ما بلافاصله تماس می‌گرفتیم و به رستوران می‌گفتیم که از پک فود تماس می‌گیریم و یک سفارش برای این آدرس اومده. در ابتدای کار اون ها نمی دونستن پک فود چیه و سفارش رو ارسال می کردن. بعد از یک مدت شروع کردن به پرسیدن اینکه آقا این پک فود چیه؟ ما در همین زمان شروع به ارسال تراکت هایی به سمت رستوران‌ها برای معرفی پک فود کردیم. اینجور شد که رستوران‌ها ما رو شناختن و تونستیم وارد مذاکره و بستن قرار داد با اون ها بشیم.


هم‌اکنون در چه وضعیتی قرار دارید؟

خداروشکر الان در وضعیت نسبتاً خوبی قرار داریم و هر روزه غذاهای زیادی رو به درست مردم می رسونیم. ما یکسری مشتری‌های ثابت داریم که سیستم رو شناختن و استفاده از سیستم براشون مثل یک عادت شده و هر روزه هم مشتری‌های جدید و جدید داریم. ما به مشتری‌هایی که داریم اهمیت زیادی می دیم و مراقبیم تا کوچکترین مشکلی براشون پیش نیاد و بار بعد هم از سرویس ما استفاده کنن.


چگونه از عهده هزینه‌های خود بر می آمدید؟

در اوایل کار همیشه از جیب خودمون خرج میکردیم. الان هم تا حدودی مجبوریم این کار رو بکنیم اما خوشبختانه خرج های سیستم از جمله هزینه تبلیغات بواسطه درامدی که سیستم داره پوشش داده میشه.

همچنین هزینه تخفیف های دوره ای که اعلام می‌کنیم همگی بواسطه درامدی که سیستم داره پوشش داده میشه.


برنامه آینده شما چیست؟

ما درحال حاضر نیازمند یک پرش هستیم. چراکه سیستم به خوبی معرفی شده و از اعتبار خوبی میان مردم و رستوران‌ها برخوردار هست. هرچه که سیستم بزرگ‌تر و بزرگ‌تر میشه طبیعتاً خرج های اون هم بالا و بالاتر می ره و در این فاز بدنیال جذب سرمایه هم هستیم. بازار اهواز بازار خوب و نسبتاً بزرگی هست ولی خب ما خودمون رو تنها محدود به شهر اهواز نخواهیم کرد و برنامه گسترش داریم.


رقیبی هم در اهواز دارید؟

رقیبی که جدی کار کنه نداریم. ولی زودفود چند وقتیه که وارد شده و با چندتا رستوران قرارداد همکاری داره و به اون ها سرویس دهی میکنه.


پیشنهاد همکاری هم داشتید؟

بله. چندوقت پیش مذاکره ای با یکی از فعالان این حوزه داشتیم. در اون زمان به نتیجه‌ای نرسیدیم اما دوباره درحال از سرگیری مذاکرات جدید هستیم. میدونیم که می تونیم همکاری خوبی باهم داشته باشیم.


به دنبال سرمایه گذار هستید؟

طبیعتاً استارتاپ ها با رسیدن به نقطه‌ای خاص نیازمند جذب سرمایه برای رشد می باشند. ما هم چندوقتیست درحال مذاکره با سرمایه گذاران خطرپذیر مختلفی هستیم و خوشبختانه به جاهای خوبی هم رسیدیم.


یکی از چیزهایی که در پک فود یاد گرفتی؟

ما این رو یاد گرفتیم که هروقت به سمت کسی به قصد سؤال پرسیدن و کمک گرفتن بریم حتماً اون شخص به ما کمک می کنه.

امیدواریم که به اینگونه استارتاپ هایی که سخت در حال فعالیت هستند توجه بیشتری بشه.


بدون شک با به اشتراک گذاشتن این مطلب می تونید به رسوندن این حرف‌ها به افراد مناسب کمک کنید.


شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *