ورکشاپ شناخت مشتری کسب و کار

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Print Friendly, PDF & Email

موضوع ورکشاپ امروز شناخت مشکل و ویژگی های مشتریان کسب و کار هرکدوم از تیم ها بود.

خلاصه نکاتی که در این ورکشاپ (اولین ورکشاپ از دوره آواکمپ) ارایه شد رو با شما به اشتراک میزارم.

در ابتدا از همه تیم ها خواسته شد تا ۱۰ تا از مشکلاتی که کسب و کار ما داره برای مشتری های ما حل میکنه رو پیدا کنیم. بعضی از کسب و کارها یک مشتری دارند و بعضی ها دو طرفه هستن یعنی مثلا از یک طرف مشتری هاشون مردم میشن و از طرف دیگه هم کسب و کارها هستن.
این تیم های دوسویه مجبور بودن برای هر کدپم از مشتری های خودشون این ۱۰ مورد رو لیست کنن.

بعد از اون تیم ها دوتا دوتا باهم مشکلاتی رو که دارن به اشتراک میزارن و با کمک هم ۳ تا از مشکلات اصلی و مهمی که دارن حل میکنن رو انتخاب و بقیه ایتم ها رو از صفحه برمی دارن.

توی قسمت بعدی هدف پیدا کردن مشتری های واقعی هر کسب و کار بود. مواردی که در زیر لیست شدن مواردی هستن که باید قبل از شروع کسب و کار اون ها رو مشخص کرد تا مشتری ها رو شناسایی و مسیر درست رو پی ریزی کنیم.

برای کسب و کارهایی که تمرکزشان بر روی مشتری ها یعنی افراد متفرقه با ویژگی های خاص می باشد:
۱- گروه سنی
۲- جنسیت
۳- سابقه اجتماعی (از کجا میان)
۴- سطح سواد
۵- جغرافیا
۶- سرگرمی ها
۷- اوضاع مالی
۸- کانال های ارتباطی مورد علاقه
۹- چطور بدنبال محصولات یا چیزهای جدید می گردن؟

برای کسب و کارهایی که تمرکزشان بر روی کسب و کارهای دیگر است:
۱- صنعت ان کسب و کار
۲- اندازه ان کسب و کار
۳- مقام یا سطح مسوول برای هماهنگی
۴- جغرافیا
۵- ان کسب و کار چطور دنبال محصولات جدید میگرده؟
۶- ساختار سنی ان کسب و کار
۷- اوضاع مالی کسب و کار
۸- سطح دیجیتالی بودن ان کسب و کار

با دونستن همه این موارد میتونیم بفهمیم که محصولی که داریم تولید می کنیم قراره چه مشکلی یا مشکلاتی رو برای چه دسته افرادی حل کنه. در ادامه هم قادر خواهیم بود مسیر بهتری برای دستیابی پیدا کردن به مشتری هامون ترسیم کنیم.

امیدوارم این مطلب مفید بوده باشه. اگر کسب و کاری دارید یا اینکه میخواین کسب و کاری رو اغاز کنید حتما این موارد رو در نظر بگیرید.

 

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

۲ بازخورد

  1. رسول کرمی می‌گه:

    بسیار جالب بود ممنون محمدامین جان.
    فک کنم شما جز معدود افرادی بودی که جزئیات دوره های آواکمپ رو با دیگران به این شکل به اشتراک گذاشتی. هرچند که میدونم اونجا سرتون خیلی شلوغه و کمتر کسی برای همچین کاره ارزشمندی وقت میذاره..
    امیدوارم این حرکت همچنان ادامه داشته باشه و ماهم که کیلومترها از تهران دوریم بتونیم با فضای کسب و کار در ایران بیشتر آشنا بشیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *