نگاهی به اینستاگرام به عنوان مدیر محصول

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Print Friendly, PDF & Email

اینستاگرام دوست بد شماست و شما آگاه نیستید!

کوچکترین فعالیتی که شما انجام می دهید بخاطر بیزنسی است که پشت آن اکشن تعریف شده است. شما کوکاکولا میل می کنید چراکه ذهن بیزنسی پشت آن به شما می گوید که با نوشدین کوکا کولا حس خیلی خوبی به شما منتقل شده و تشنگی شما پس از فعالیت خارج از خانه یا ورزش را رفع می کند. بدون شک منطق پشت این موضوع خیلی پیچیده تر از آنچه که ذکر کردم است. این علت را تنها به عنوان یک مثال در نظر بگیرید. شاید اولین کسی که کوکاکولا نوشید با خود گفت که چه مزه بدی دارد. اما امروزه می بینید که همه ما کوکاکولا را با چه لذتی می نوشیم. بخصوص به همراه غذاهای فست فودی همیشه یک انتخاب برای نوشیدنی داریم و آن کوکا کولاست. کوکاکولا نیز یک محصول به حساب می آید. اگر بخواهم صادق باشم، یک محصول فوق العاده به حساب می آید. موضوعی که می توان درباره کوکاکولا گفت این است که این محصول بخشی از زندگی روزمره ما انسان ها به حساب می آید و شما آن را به عنوان یک محصول برای خرید به حساب نمی آورید بلکه جزیی از خریدهای روزانه خود می دانید که برای شما به عادت تبدیل شده است.

در دنیای امروزه محصولات بسیار دیگری هچون کوکاکولا وجود دارد. محصولاتی که فیزیکی هستند و شما از فروشگاه ها تهیه می کنید همچنین محصولات نا ملموسی که هر روز از آن ها استفاده می کنید از جمله اپلیکیشن های موبایل. محصولات مختلف با توجه به ویژگی های مختلف شما تعامل های متفاوتی با شما انجام می دهند. بسته به زمان استفاده از محصول، جنسیت شما، موقعت جغرافیایی شما، سن شما ونحوه برخورد محصولات می توانند متفاوت باشند چراکه محصولات امروزه تجربه محور طراحی می شوند. منطور من این است که هر محصول با تن صدای خود با شما صحبت می کند. محصولات امروزی به زبان سارندگان خود با شما صحبت نمی کنند بلکه به زبانی که شما دوست دارید با شما صحبت می کنند و تعامل برقرار می کنند.

باور کنید یا نه اینگونه می باشد! این موضوع برای محصولات کوکاکولا نیز صادق است. ما همگی کوکاکولا مصرف می کنیم و هرکدام از ما لذت خاص خود را از نوشیدن آن محصول می بریم.

برخی بر این عقیده هستند که یک محصول زمانی موفق است که بتواند برای کاربران خود عادت و سبک زندگی ایجاد کند. موبایل های هوشمند روش استفاده ما از دستگاه های الکترونیکی را تغییر دادند. با موفقیت موبایل های هوشمند در صنعت موبال، دیگر دستگاه ها الکترونیکی تک کاره نیز به سمت چند عملیاته شدن و هوشمندتر شدن سوق پیدا کردند. قبل از انقلاب موبایل های هوشمند انتظارات مردم از یک موبایل تنها تماس گرفتن و ارسال پیام کوتاه بود. اما پس از ظهور موبایل های هوشمند انتظارات مردم افزایش یافت و کارهای مختلفی ر ا از موبایل های هوشمند خود درخواست کردند. آن ها از موبایل خود انتظار عکاسی، جستجو در اینترنت، پخش موسیقی، نمایش کتاب های الکتورنیکی و …. داشتند. امروز شما با داشتن یک موبایل هوشمند قادر خواهید بود تقریبا هرکاری انجام دهید. در این مورد انتظارات شما بسیار فراتر از آنچه واقعا انتظار داشتید بالاتر رفته است. درواقع زندگی روزمره ما با تلفن های هوشمند گره خورده است. این تنها یک مثال خیلی ساده از محصولاتی بود که توانستند تغییر اساسی در همه چیز ایجاد کنند.

محصولاتی که تغییر می دهند

هیچ قانونی برای اینکه به شما بگوید چگونه می توانید محصولی بسازید که تغییر دهنده بازی باشد وجود ندارد.

همه چیز به این موضوع بستگی دارد که ارزشی که محصول شما خلق کرده است تا چه حد قابل درک است.

برخی از محصولات ارزش پیشنهادی دقیقی دارند که هرکسی با اولین استفاده از ان محصول به ارزش خلق شده توسط آن محصول پی می برد. اولین باری که در اینستاگرام لاگین می کنید متوجه سرگرم کننده بودن محیط آن می شوید. محیطی که به شما کمک می کند تا اوقاتی خوش در آن داشته باشید. تنها کافیست وارد اینستاگرام خود شده و نوع محتوایی که می خواهید را انتخاب کنید و بلافاصله لیست پست های شما مملو از آن نوع محتوای مورد نظر شما می شود. اینستاگرام یکی از محدود اپلیکیشن هایی است که توانسته تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی میلیون ها نفر بگذارد. محصولی که روزانه میلیارد ها میلیارد ساغت از زمان کاربرا خود را می گیرد. اینستاگرام روش جستجو کردن مردم را تغییر داده است. روش سرگرم شدن مردم را تغییر داده است. حتی روشی که مردم موضوعات مختلف را باور می کنند را نیز دستخوش تغییر کرده است.

می بینید چه تاثیر بزرگ و جدی بر روی زندگی مردم داشته است؟

اگر علت استفاده من از اینستاگرام را جویا شوید تنها یک کلمه پاسخ خواهید شنید:سرگرم شدن. من به راحتی می توانم با اینستاگرام زمانی که به سرگرم شدن چه برای مدت کوتاه چه طولانی نیاز دارم بپردازم. چرا که می دانم محتوای بسیار زیاد و متنوعی برای من وجود دارد که می توانم در هر زمانی از آن ها استفاده کنم. محتوای شاد، آموزشی، سرگرم کننده وشک ندارم که اگر این سوال را از دیگران هم بپرسید همین پاسخ ها را خواهید شنید. ذات اولیه اینستاگرام نمایش جدیدترین محتوای موجود در لیست محتواهای دنبال شدگان شما بوده است. روشی که من از اینستاگرام استفاده می کنم بسیار متفاوت از روشی است که شما از آن استفاده می کنید. من از اینستاگرام برای پیگیری اخبار استارتاپ ها و اتفاقات جدید در این حوزه هستم درحالیکه یکی از دوستان من از اینستاگرام به جهت دنبال کردن بندهای موسیقی استفاده می کند.

نکته بسیار ساده ای در این محصول وجود دارد. ما از اینستاگرام به هدفی که بنیانگذاران آن در سر داشته اند استفاده نمی کنیم بلکه به هدف خود از این محصول استفاده می کنیم و این به این خاطر است که بنیانگذران آن دورنمای بزرگی برای آن داشته اند.

درواقع تمام محصولاتی که توانسته اند تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی مردم بگذارند، محصولاتی بوده اند که دورنما یا ویژن بزرگی برای خود دیده بودند. دورنمایی که آن ها را از دیگر محصولات موجود در بازار متمایز می کند و به ان ها این فرصت را می دهد که رشد و ترقی کرده و تاثیرگذار باشند.

آن ها برای ساخت یک محصول خوب تلاش نمی کنند، آن ها برای ساخت یک ذهنیت و دیدگاه تلاش می کنند.

این دقیقا همان زمانی است که مردم اقدام به استفاده از محصولات شما به آن روشی که خودشان می خواند می کنند. البته که این کار بسیار زمان بر و سخت است.

همچنین محصولات دیگری نیز وجود دارند که در زندگی ما نقش پر رنگی دارند و بطور روزانه زمان زیادی را صرف آن ها می کنیم. اینستاگرام تنها یکی از آن هاست. اما این دقیقا همان زمانی است که یکسری سوال در این زمینه در ذهن ما پدیدار می شود:

  • آیا اصلا محصول ما خوب است؟
  • آیا اصلا کار درستی است که چند ساعت از روز خود را صرف تماشای ویدیو کنیم؟
  • آیا اصلا کار درستی است که این محصول را بخشی از روتین روزانه خود قرار دهیم؟

 

نکته پنهان این موضوع این است که ما انسان ها به ابزارها و محصولات زیادی عادت می کنیم و زمان زیادی از وقت خود را صرف آن می کینم درصورتی که فکر می کنیم بر روی همه ان ها کنترل داریم. درصورتیکه هیچ کنترلی روی آن ها نداریم. این همان زمانی است که یک محصول بصورت عمیق در شما ریشه دوانده است. درواقع در ناخوداگاه شما ریشه دوانده است. در حدی که باعث شده است که شما از این محصول در فاصله های زمانی بسیار کوتاه بارها و بارها استفاده کرده و اصلا متوجه این موضوع نشوید چراکه با استفاده از آن محصول دچار لذت می شوید.

عادات ما آن چیزهایی هستند که نتیجه زندگی ما را بوجود می آورند. عادت ها ویژگی های رفتاری از ما انسان ها هستند که براساس آن ها زندگی خود را شکل می دهیم. هرچه که عادات ما مثبت تر و کاربردی تر باشند قادر خواهید بود ساختمان بلندتری روی فونداسیون عادات خود بنا کنید و زندگی ثمربخش تری داشته باشید. در ابتدا باید بتوانیم خوب و بد را برای خود معنا کنیم. بسته به اینکه چه کسی هستید، چه کاری انجام می دهید، کجا زندگی می کنید، انتظارات شما از زندگی چیست ومعنای شما از عادت خوب و بد تغییر می کند.

اما بنظر من عادات خوب آن دسته عادت هایی هستند که شما را به رسیدن به اهداف زندگی خود نزدیک تر می کنند.

عادت ها با تکرار یک موضوع برای یک مدت کوتاه بوجود می آیند. این ساده ترین تعریفی است که می توان برای عادت داشت. نکته ای که در این موضوع قرار دارد، این است که امروزه اپلیکیشن های موبایل برای ما عادت سازی می کنند. اپلیکیشن های موبایل روش انجام کارهای ما را در زندگی روزمره ما تغییر داده اند. آنچه واضح است این است که اینستاگرام از آن دسته عادت هایی می سازد که جزو عادت های بد بحساب می آیند. شک ندارم که همه با این موضوع موافق هستیم.

از آنجاییکه هر شخص امروزی بطور متوسط بیش از ۴ ساعت از وقت روز خود را آنلاین می باشد، این یعنی بخش بزرگی از زمان و عادات ما تحت تاثیر این اپلیکیشن های موبایل قرار گرفته است. اپلیکیشن هایی که در انتها هیچ سودی برای شما نداشته اند.

محصول اینستاگرام به خودی خود یک محصول فوق العاده است چراکه توانسته است عادت سازی که هیچ سبک زندگی بسازد. اینستاگرام یک محصول هوشمند است چراکه توانسته است تا حد بسیار زیادی برای هر کاربر شخصی سازی را پیاده سازی کند.

اما اگر بخواهم صادق باشم، اینستاگرام یکی از دوستان ناباب و بد ما به حساب می آید. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که محصولات می توانند به عنوان دوست شما به حساب بیایند چراکه زمان بسیار زیادی از روز خود را با آن ها می گذرانید.

پس در انتخاب دوستان خود عاقلانه عمل کنید.

در آخر باید بگویم که بعنوان یک مدیر محصول از محصولی همچون اینستاگرام لذت برده و به آن افتخار می کنک چراکه یک تغییر دهنده بازی بوده است و توانسته است تاثیرات بسیار زیادی بر روی زندگی میلیون ها انسان بگذارد و این نهایت چیزی است که یک مدیر محصول در محصولات خود به دنبال آن می باشد.

درباره

توی چندسال گذشته در زمینه مدیریت محصول در شرکت ها و استارتاپ های مختلف مشغول به فعالیت بودم و روز به روز به اشتیاقم به این زمینه افزوده میشه. درحال حاضر مدیر محصول دیجی پی هستم و بعنوان مشاور محصول استارتاپ های مختلف نیز فعالیت دارم.