مصرف کنندگان مالکان جدید برند هستند

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Print Friendly, PDF & Email

داستان نوشابه کوکاکولا در سال 1985 را به خاطر دارید؟ این محصول در کمتر از 3 ماه به خاطر واکنش منفی مصرف کنندگان از بازار حذف شد. ولی علت آن به خاطر طعم جدیدش نبود.

در اواسط دهه 1980 کوکاکولا قسمتی از فرهنگ عمومی مردم ایالات متحده محسوب می شد. مصرف کنندگان با این برند و فرمول پنهان آن احساس نزدیکی می کردند.

با ورود نوشابه جدید این پیوند گسسته شد و بنابراین محصول در مرحله معرفی از سوی مصرف کنندگان رد شد.

اما در کانادا نتیجه کاملا متفاوت بود. محصول جدید به خوبی مورد پذیرش مصرف کنندگان قرار گرفت چرا که کوکاکولا در کانادا فاقد شرایط سمبولیک و فرهنگی خاص بود. گرچه این تجربه در ایالات متحده برای کوکاکولا پرهزینه بود ولی بعد از آن کوکاکولا مطمئن شد که مصرف کنندگان از برند او به خوبی محافظت می کنند.


قرن بیست و یکم این صحنه باز هم تکرار شد. این بار اتفاق برای شرکت ایکیا که شرکت خرده فروش مبلمان با طراحی اسکاندیناویایی و قیمت مقرون به صرفه است به وقوع پیوست.

ایکیا در سال 2009 در حرکتی برای صرفه جویی در هزینه ها، فونت رسمی خویش را کنار گذاشت و به حالت عمومی تری تغییر داد. مصرف کنندگان با خشم واکنش نشان دادند و به طور گسترده نظرات مخالف خود را در توییتر منتشر کردند.

مجددا مصرف کنندگان برای حفاظت از برندی که به آن ها تعلق داشت، تلاش کردند. رسانه های اجتماعی نیز در انتشار سریع و گسترده شکایات به کمک آن ها آمدند.


جمع بندی

وقتی ماموریت برندی در ذهن، قلب و روح مصرف کنندگان با موفقیت جای می گیرد، برند متعلق به مصرف کننده می شود.

اشتباه واقعی هر دو شرکت ان بود که ان ها ماموریت برند خود را آن گونه که مشتریان می خواستند درک نکرده بودند.

کوکاکولا ایکیا سید محمدامین ساجدی

منبع: کتاب نسل سوم بازاریابی اثر فیلیپ کاتلر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *