فعالیت های یک مدیر محصول

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Print Friendly, PDF & Email

همانطور که در نوشته‌های قبل ذکر شد، مدیریت محصول تمامی  چرخه یک محصول را دربر می گیرد. یعنی از زمانیکه تازه فقط یک ایده خام داریم تا پس از انتشار محصول.

مدل های چرخه محصول متفاوتی وجود دارد. این مدل ها همگی تقریباً از یک مفهوم یکسان ساخته شده‌اند و تنها تفاوت میان آن‌ها در نحوه توزیع فعالیت‌های أن می باشد.

در هر قسمت از چرخه محصول فعالیت‌های متفاوتی صورت می پذیرد. بیایید نگاهی به هرکدام از مرحله های این چرخه تولید و فعالیت‌هایی که مدیر محصول انجام می‌دهد بیندازیم.

 

 

فاز ۱ – مرحله آغازین

 

نام دیگر این مرحلهُ مرحله برنامه‌ریزی برای محصول می‌باشد که می‌توانیم آن را به دو بخش اصلی تقسیم‌بندی کنیم.

 

مفهوم

زمانیکه یک فرصت جدید بوجود می‌آید از این مرحله برای بررسی و ارزیابی آن فرصت استفاده می شود.  فرصت می‌تواند انتقال یا ورود به یک بازار جدید باشد. فرصت می‌تواند ایجاد تنوع در محصولات باشد. می‌تواند بهبود محصول باشد. همچنین می‌تواند تولید یک محصول کاملاً جدید باشد. در انتهای این بخش سندی به نام بیانیه فرصت جدید یا opportunity statement ارایه می‌شود که اجازه رفتن به بخش بعدی را صادر می کند.

 

امکان پذیری

در این مرحله تحقیقات عمیقی برای کسب اطمینان از همسان بودن ایده جدید ارایه شده با اهداف شرکت یا سازمان انجام می شود.این تحقیقات بدنبال بررسی اینکه بازار از این ایده استقبال می‌کند یا خیر می باشد. همچنین در این بخش به بررسی اینکه پیاده‌سازی این ایده برای شرکت امکان‌پذیر می‌باشد یا خیر نیز پرداخته می شود. پس از اینکه تمامی این اطلاعات جمع‌آوری و تحلیل شد می‌توان یک برنامه تجاری ارایه business case نمود.

 

تعریف

پس از اینکه تخقیقات اولیه و تحلیل‌های مورد نیاز بر روی ایده جدید انجام شد فرصت این می‌رسد که  وارد فازی به نام تعریف برای ورود عمیق‌تر به این ایده با جزییات بیشتر بپردازیم. این مرحله حیاتی ترین مرحله بحساب می آید. این بخش همان جایی است که تحقیقات کامل بازار صورت می پذرید. در این بخش تمامی فرایند های عملیاتی مورد بررسی قرار می گیرند. منابع مورد نیاز شناسایی و کمیت گذاری می شوند. جزییات فنی مورد بحث قرار می گیرند. همچنین نیازمندی های محصول نیز بصورت کامل تعریف می شوند. در انتهای این بخش ۳ سند اساسی تولید می شود. برنامه تجاری(business case)، برنامه بازاریابی(marketing plan) و نیازمندی های محصول(product requirements) و/یا SRS. این اسناد تاییدیه نهایی محصول برای ورود به مرحله تولید را ارایه می دهند.

 

 

فاز ۲ – توسعه و انتشار

 

این مرحله جایی است که در آن محصول تولید و منتشر می شود. این مرحله را اغلب با نام هایی همچون فاز معرفی محصول جدید یا فاز واقعی سازی هم صدا می زنند. این این دو مرحله معمولاً بصورت همزمان انجام می شوند. درصورتیکه مرحله توسعه نسبتاً کوچک باشد، پس ضروری است که تلاش‌های بازاریابی و فروش نیز به سرعت آماده و راه اندازی شوند.

 

توسعه

در این مرحله توسعه، مهندسی، تولید و مونتاژ و تست صورت می پذیرد. راهنمای کاربران، مواد آموزشی و دیگر اسناد مورد نیاز نیز در این مرحله تولید می شوند.

 

انتشار

آماده سازی برای انتشار محصول شامل مواردی همچون ترکیب و برنامه بازاریابی، ایجاد برنامه بازریابی، آموزش تیم فروش، بکارگیری برنامه‌های بازاریابی محصول نیز در خلال این مرحله انجام می شوند. نظارت بر کار فروش و بازاریابی نیز در این مرحله آغاز می شود.

 

 

فاز ۳ – پسا انتشار

 

این مرحله پس از اینکه همه بخش‌های دو فاز قبل انجام شد آغاز می شود. در این مرحله مدیریت محصول برای اهداف زیر صورت می پذیرد:

  • پشتیبانی محصول
  • تغییر در ترکیب بازار درصورت نیاز
  • نظارت بر بازار و بهینه سازی محصول
  • نهایتاً پایان دادن به عمر محصول هم در برخی موارد خاص

در مجموع این مرحله شامل مدیریت استراتژیک و تاکتیکی محصول یا سرویس می باشد. همچنین بازنشسته کردن محصول نیز در این مرحله گنجانده می شود.

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *