دوره ۲ ماهه آواکمپ در آواتک

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Print Friendly, PDF & Email

حدود ۲۰ روز پیش یعنی دهه اخر مرداد ماه بود که من و دوستانم رامین جوی- میثم صائب- رضا شمالی نژاد و منصور امیدبخش برای دوره اول آواکمپ که توسط آواتک برگزار میشه ثبت نام کردیم.ما همگی چندوقتیه که روی یک سرویس سفارش اینترنتی غذا در شهر اهواز کار می کنیم. چند وقت یعنی حدود ۲ سال. توی این مدت بالا و پایین های زیادی رو تجربه کردیم. به مشکلات بسیار بسیار زیادی برخوردیم. مشکلاتی که هر کسب و کار نوپایی بهشون برخورد می کنه. مشکل هزینه های نگهداری سیستم. نگهداری تیم. مشکل وجود افرادی که در کنار ما باشند تا بتونیم از راهنمایی های اون ها استفاده کنیم و توی این مسیر گام برداریم و به پیش بریم. مشکلات مالی که اصلا نمیشه حرفشو زد. خوشبختانه این اواخر سیستم تا حدودی خرج خودشو درمیاره ولی با این حساب برای هر قدمی که بخوایم برداریم که سیستم بزرگ تر بشه و مشتری های بیشتری بدست بیاره زیر خرج میره. با بررسی هایی که داشتیم از اوضاع و و و به این نتیجه رسیدیم که الان وقت اینه که یه سرمایه گذاری خطرپذیر روی این سرویس انجام بشه تا بتونه وارد فازهای بعدی گسترش بشه و به اهداف خودش برسه.
در این مدت رویداد های مختلفی رو شرکت کردیم تا با افراد مختلف اشنا بشیم و از اون ها مشورت هایی بگیریم. از اهواز حتی تا بندر انزلی هم رفتیم برای اینکه فقط چندتا سوال از افرادی که بعنوان منتور شرکت کرده بودن بپرسیم و بکار بگیریم. تهران هم که مقصد همیشگی ما بود و برنامه هایی مختلف مرتبط با این حوزه رو از دست نمی دادیم. اخرین رویدادی که در اون ثبت نام کرده بودیم برای شرکت رویداد آواکمپ بود که توی این نوشته می خوام درباره اون بنویسم.


آواکمپ چیه؟

آوکمپ یک دوره دو ماهه هست که ۲۰ تیمی که مجوز ورود به اون رو دریافت می کنن در این مدت در ورکشاپ های مختلفی شرکت می کنن- از فضای کاری که آواتک در اختیار اون ها قرار می ده استفاده می کنن- از راهنمایی های منتورهایی که در اواتک وجود داره استفاده می کنن تا یاد بگیرن که چطور کسب و کار خودشون رو گسترش بدن.
به این دوره دوره پیش شتابدهی می گن و پی از اتمام اون باید برای دوره شتابدهی درخواست بدین که داستانش کاملا متفاوته.

برای ورود به این دوره پیش شتابدهی یا همون آواکمپ باید از طریق وب سایت اواتک زمان باز شدن فرم ثبت نام رو پیدا کنید و ثبت نام انلاین رو انجام بدید. بعد از اینکه مهلت ثبت نام تموم شد باید ۱۰ روزی منتظر نتایج باشید. اگر جزو تیم هایی که تایید اولیه شدن بودید براتون ایمیلی ارسال می شه. طبق گفته خود آواتک این دوره که ما شرکت کرده بودیم ۱۵۰ تیم درخواست شرکت داده بودن که تقریبا ۵۰ تایی رو به مرحله اول مصاحبه دعوت کرده بودن. این مرحله ۳ روز طول میکشه. اما مرحله اول چه خبره و چه اتفاقی میفته؟


روز اول تیم های شرکت کننده رو دوتا دوتا با هم گروه بندی می کنن و ازشون می خوان با کلماتی که خودشون انتخال کردن و روی یک تخته وایت برد چسبونده شدن در طی ۱۰ دقیقه یک ایده کاری یا محصول محور جدید ارائه بدن.بعد از اون هم یکی از افراد بعنوان لیدر تیم میره و به جمع ارائه میده. بعنوان مثال تیم ما پک فود) با یکی از تیم های دیگه به نام رازی تب یک گروه شده بود و من بعنوان لیدر تیم رفتم و ارائه دادم. من از روی تخته وایت برد ۳ کلمه curiosity, shipping, mobile رو برداشته بودم و توی ۱۰ دقیقه یک ایده جدید رو ارایه کردیم. بعد از اون تیم ها به میزهای خودشون برگشتن و در مدت ۳۰ دقیقه به سوالاتی مرتبط با کسب و کار خودشون پاسخ دادن و در انتها هم پاسخ ها رو جلوی جمع ارئه دادن. برای تیم ما ۳ سوال زیر اومده بود:
۱- استراتژی رشد شما چیه؟
۲- بر روی چه فیلدی می خواین تمرکز داشته باشید؟
۳- برنامه گسترش شما چطوره؟

پ.ن.: همه چیز با زبان انگلیسی انجام میشد!

در انتهای روز اول تیم آواکمپ برای ۳۰ تیم شرکت کننده ایمیل می فرسته و از اونها برای حضور در روز دوم دعوت می کنه. یعنی از همه تیم های شرکت کننده این ۳۰ تیم مجوز ورود به روز دوم رو کسب می کنن.


روز دوم برنامه کلا آموزشی هست و در اون روز تیم ها با دو موضوع Lean Canvas و How to pitch آشنا میشن. این ورکشاپ ها رو سارا یوزینگر مدیر اجرایی آواتک ارایه داد و چیزهای خوبی ارائه شده بود.


روز سوم هر تیم در زمانی که خودش انتخال کرده بود میومد و یک ارائه ۳ دقیقه ای از کسب و کارش می داد و بعدش هم ۱۲ دقیقه پرسش و پاسخ وجود داشت که داورهایی که بودن به پرسش و پاسخ می پرداختن.

تیم پک فود اولین تیمی بود که ارائه داشت. در بین داور هایی که اومده بودن یکی از منتورهای اواتک هم حضور داشت. هادی فرنود از تیم کاموا.

بعد از این هم تیم هایی که جزو ۲۰ تیم برای ادامه کار انتخاب می شن از تاریخ ۲۴ سپتامبر برای اغاز دوره دو ماهه باید در محل آواتک حضور پیدا کنن.

پک فود جزو این ۲۰ تیم قرار گرفت. باید بینیم در ادامه کار قراره چه کاری انجام داد.


اما اگر بخوام بگم که چه چیزی مهمترین عامل برای انتخاب تیم ها بود می تونم بگم: کار تیمی!

یعنی خود تیم مهمترین چیزه.

پس روی تیم و کار تیمی در تیم خودتون کار کنید. همچنین قدرت تصمیم گیری تیمی.

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *