تعریف مدیر محصول

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Print Friendly, PDF & Email

توی این مطلب درباره اینکه مدیریت محصول یعنی چه برای شما نوشتم.

مدیر محصول نقشی معین در هر شرکت فعال در حوزه فناوری های نوین از جمله شرکت ها نرم افزاری می باشد.

در شرکت هایی که به مدیریت محصول اهمیت می دهند، مدیر محصول مسول موفقیت و شکست محصول می باشد. وی شخصی است که مدیر تجاری محصول یا خط تولید محصول هم بحساب می آید.

مدیر محصول مسول تمامی چرخه محصول می باشد. این وظیفه مدیر محصول است که اطمینان یابد که :

  • محصول مناسب و درست در دست تولید می باشد.

  • محصول به درستی بازاریابی شده باشد.

  • تیم فروش بصورت جدی و کامل مسولیت خود را در قبال محصول انجام می دهند.

زمانیکه محصول وارد بازار بشود، مدیران محصول وظیفه بررسی و زیرنظر داشتن موارد زیر را دارند:

  • عملکرد محصول

  • تفسیر تغییرات و اتفاقات بازار

  • ارایه و ایجاد تغییرات مناسب در مسیر محصول


یک مدیر محصول زمان زیادی را خارج از محیط کاری خود درگیر بررسی رقبای محصول، بازار و مشتریان خود می باشد. مسولیت موفقیت محصول به این معناست که مدیران محصول باید آگاهی کامل از بازار و نیازهای آن و زمانبندی های مناسب داشته باشند تا توانایی انطباق محصول خود با شرایط جدید را داشته باشند. قدرت پیش‌بینی بالا،‌برنامه ریزی اقتصادی و مالی و مهارت های تجزیه و تحلیل از پیش نیازهای هر مدیر محصول می باشد.


یک مدیر محصول بدون داشتن بک تیم خوب نمی‌تواند یک محصول را به موفقیت برساند. نقش‌های مدیر محصول معمولاً بسیار زباد و سنگین می‌باشند که از عهده هرشخصی برنمی آیند. آن‌ها بایستی وجهه خوبی در میان تمامی اعضای تیم از ابتدای فرایند تا انتهای آن داشته باشند و همچنین با مشتریان نیز ارتباط نزدیکی داشته باشند و بتوانند یک توازن مناسب بین این ارتباطات خود بوجود بیاورند. دلیل نیاز داشتن به برقراری این موازنه ارتباطی هم این است که مدیر محصول باید بتواند همه را درگیر محصول کند چه از تیم که باید آگاهی کامل از قسمت‌های مختلف محصول داشته باشند و همچنین مشتری که بتواند نیازهای خود را به راحتی منتقل کند.

شما احتمالا این مطالب را نیز دوست دارید...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *